Wednesday, December 16, 2009

Siapakah Gerangan Tuan Hamba?

Assalamualaikum,

Aku baru lepas balek keje. Keje overtime hari ni. Sampai lewat malam. Ohh..aku tipu je. Aku ponteng lagi hari nih. Berapa banyak hari aku ponteng pon tak tahu. Tak cukup jari mungkin untuk mengiranya.

Beberapa hari ni kehidupan aku agak sundal macam pontianak harum sundal malam. Tido bangun tido bangun makan minum berak kencing tido balik. Esok mungkin perkara yang sama berlaku. Namun aku tabah melalui sisa kehidupan di negeri orang ini.

Terpikir aku sejenak mengenai pepatah melayu dulu2. Hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik ni negeri sendiri. Di sini aku ingin mempertikaikan peribahasa atau pepatah ini. Mungkin aku cetek ilmu di bidang sastera ini.

Tapi dari segi logik akal aku. Hujan membawa maksud air yang mencurah2 dari langit yang membawa rahmat. Emas pula membawa maksud sejenis logam yang amat berharga mengikut pasaran saham sekarang mungkin RM130 segram. Batu pula ialah sejenis campuran kimia yang kebiasaannya terdiri dari kuartz, kapur atau granite yang kurang nilainya.

Kenapa hujan emas kalah dengan hujan batu.?Aku terdiam. Senyum sendiri.

Sekian

8 comments:

  1. woi bang, kau sile bungkus baju, berambus balik kg seminggu dua. pastu tulis entry pengalaman berada di negeri sendiri dengan hujan batu. hoho. hanye cadangan!

    ReplyDelete
  2. rose : xpaham ape??

    alep : aku tak mengarut plzz..open your mind skit

    farha : pasti akan menjadi mimpi ngeri aku bile terkena batu yang jatuh dari langit. so aku xsetuju dgn peribahasa ini.

    ReplyDelete
  3. pe ke bengap ko ni.. leh menangis air mata darah kalu cikgu rose bace entry ni.. penat die ajar ko bm dulu dol... name pun perumpamaan.. ape ko ingt kaki bangku tu betul2 ade bentuk bangku ke kat kaki?isk!
    -nash-

    ReplyDelete
  4. nash: hahah..mmg r xde bentuk bangku tu..kalo die ckp hujan batu di negeri orang n hujan emas di negeri sendiri aku setuju..sebab dah tentu2 emas lagi baek dari batu.

    ReplyDelete
  5. kao tu da engineer wat care engineer...xpyh nk jd org sastera lak...adeyy

    ReplyDelete
  6. hahah..xsalah pon kalo aku nak pikir ape2 and nak tulis ape2

    ReplyDelete